Je hebt een mooi bedrijf opgebouwd bij jullie in het dorp, maar van klanten wil het nog niet echt komen. Wij geven je 5 tips hoe je lokaal beter vindbaar kan worden, zonder al te veel geld uit te geven.
Wist je dat bijna alle klanten tegenwoordig online opzoek gaan voordat ze een winkel binnen stappen. Iemand is bijvoorbeeld opzoek naar een schoenmaker in Rotterdam, dan zal dit de zoekopdracht zijn: ‘’Goede schoenmaker Rotterdam’’. Vervolgens komt als eerste in de lijst de adverterende schoenmakers, maar daarna degene die deze bovenstaande woorden op hun website gebruiken. Zo kan je doormiddel van goede zoekwoorden lokaal beter vindbaar worden, hoe vertaal je dat verder in je website?
Tip 1: Plaatsnamen in titels
Vanaf nu wil je eigenlijk in iedere titel op jouw website een plaatsnaam hebben staan. Jouw homepage is de belangrijkste pagina. Hier wil je dus zeker Rotterdam hebben staan, maar daarnaast ook wat je doet. Deze titel komt achter jouw naam te staan achter de naam van jouw bedrijf. Hierdoor is het gelijk voor een klant duidelijk dat jij een schoenmaker in Rotterdam bent.
Tip 2: Seo teksten met plaatsnamen
Nu je in de titel de plaatsnaam waar je actief bent hebt opgenomen is het tijd voor goede blogs op je website. Je schrijft mooie inhoudelijke blogs, en blijft hierin regelmatig benoemen dat jij een schoenmaker in Rotterdam bent. Nu vraag je jezelf misschien af: waarom seo teksten laten schrijven? Onder deze link geven wij je hier meer antwoord op, maar in het kort proberen wij hiermee jouw vindbaarheid vooral lokaal te vergroten.
Tip 3: Google Business account
Veel ondernemers denken dat ze er wel zijn met een website, maar Google is de grootste zoekmachine ter wereld. Jij wil ervoor zorgen dat je juist op Google goed vindbaar bent. Dit doe je door een gratis account aan te maken bij Google. Hier kan je bijvoorbeeld ook het adres van jouw schoenmaker inzetten. Potentiële klanten kunnen dan kijken of je bij hen in de buurt zit. Voeg mooie foto’s en eventueel zelfs video’s toe van jouw onderneming. Laat klanten een review achterlaten, hierdoor kom je nog betrouwbaarder over.
Tip 4: Meer inkomende links
Niet alleen door zoekopdrachten via Google kunnen mensen op je website terecht komen. Ook doormiddel van inkomende linkjes via andere regionale websites. Misschien kan je een keer in een online regionaal tijdschrift komen of willen andere ondernemers wel samenwerken. Dit noemen we in de onlinewereld:linkbuilding. Je zet veel linkjes van jouw website uit op verschillende websites en wordt hier zelf vindbaarder door.
Tip 5: Denk op microniveau
Als ondernemer denk je vaak groot. Dit is natuurlijk goed, maar wanneer jij nog niet genoeg klandizie hebt in je dorp op stad, dan heeft het ook geen zin om nog groter te gaan denken. Begin klein, misschien zijn zoekwoorden voor schoenmaker Rotterdam wel te groot en moet je beginnen met een kleinere wijk in Rotterdam. Wanneer je op microniveau goed vindbaar bent kan je steeds groter gaan denken.