Bedrijven die groot willen worden, kiezen voor online adverteren. Via internet is het mogelijk om grote groepen mensen te interesseren voor uw merk en producten of diensten. En in een doeltreffende digitale marketingstrategie horen verschillende soorten promoties thuis. Wat zijn in 2024 de meest gebruikte manieren om online uw bedrijf te promoten? En hoe ga je hier zelf mee aan de slag?
Display advertising
Dit is de meest traditionele manier van adverteren op internet, en waarschijnlijk ook de meest gebruikte. Er wordt op een webpagina een interessante banner, pop-up, filmclip of afbeelding getoond die de interesse van de bezoekers moet wekken. Als er op de advertentie wordt geklikt, wordt de gebruiker naar de webpagina of naar een campagne van het adverterende bedrijf geleid. Een bedrijf kan ook adverteren op zijn eigen socialmedia-pagina’s, wat u bovendien de kans biedt om heel direct een interactie met uw doelgroep aan te gaan. Vaak betaalt u als ondernemer alleen voor de bezoekers die op uw advertentie hebben geklikt, een zogenaamd Pay-per-click (PPC) systeem.
Affiliate marketing
Een ondernemer werkt in dit geval samen met twee andere partijen. Gespecialiseerde copywriters, contentmakers en influencers zorgen tegen betaling voor aantrekkelijke content die gericht is op de doelgroep van het bedrijf. Deze content wordt vervolgens op een website of social media kanaal met een gerelateerde missie of interesse geplaatst. De bezoekers van dat kanaal, die geïnteresseerd raken in de content, kunnen via de link het oorspronkelijke bedrijf bereiken. Dit leidt vervolgens hopelijk tot aankopen en/of engagement.
SEO en SEA
Deze marketing termen verwijzen naar promoties via zoekmachines. De content die een bedrijf onder de aandacht wil brengen, bijvoorbeeld een productomschrijving, webpagina of blog, wordt voorzien van bepaalde populaire zoekwoorden. Gebruikers die deze zoekwoorden in de Google of in een andere zoekmachine intikken, hebben een grotere kans om deze content tegen te komen in hun zoekresultaten. Daardoor wordt uw website vaker bezocht en blijven naar verwachting meer bezoekers hangen om gebruik te maken van uw dienstverlening of aanbiedingen.
E-mailmarketing
Hierbij worden de promoties verstuurd via e-mail. Het is daarvoor van belang om een lijst met e-mailadressen van (hopelijk) geïnteresseerde personen aan te leggen – anders bent u aan het spammen, en dat is slecht voor uw reputatie. Klanten zich laten inschrijven voor een nieuwsbrief is een veel gebruikte methode om zo’n database te krijgen. U kunt dan periodiek via e-mail updates, aanbiedingen, actiekortingen en blogs sturen die het contact met de ontvangers verstevigen. Moderne webshops bevatten vaak onderdelen die de e-mails hiervoor automatisch genereren en versturen.
Digitale marketing: zelf doen of uitbesteden?
Beginnen met online promoten kan lastig zijn. Maar uw bedrijf hoeft niet per se zelf een sterk marketing team te hebben om online efficiënt zieltjes te winnen. U kunt namelijk het volledige proces van digitaal adverteren uitbesteden aan een full-service B2B bedrijf dat hierin gespecialiseerd is. Kijk bijvoorbeeld even naar het E-Commerce bureau de Nieuwe Zaak. Zij verzorgen alle hierboven genoemde methoden van digitaal adverteren, en houden daarbij rekening met de missie en de doelstellingen van uw bedrijf.