Samenwonen met je partner is een belangrijke mijlpaal in een relatie en kan een heel avontuur zijn. Naast het plannen van het decor en de inrichting van je nieuwe gezamenlijke thuis, zijn er natuurlijk ook een tal van administratieve zaken om te regelen. We nemen je graag mee door verschillende belangrijke administratieve stappen die je zal moeten nemen wanneer jij en je partner besluiten samen te gaan wonen; op deze manier weet je zeker dat je niks vergeet! Lees snel met ons mee en geniet van de komende periode in jullie nieuwe huis.
Gezamenlijke rekening
Het openen van een gezamenlijke bankrekening is vaak een van de eerste administratieve stappen die koppels nemen bij het samenwonen. Deze rekening kan vervolgens bijvoorbeeld worden gebruikt voor het betalen van de gezamenlijke kosten, zoals huur of de hypotheek, gas, water en licht en boodschappen. Voordat je een gezamenlijke rekening opent, is het verstandig om verschillende banken te bekijken. Hierbij kan je letten op de kosten van het behoud van een betaalrekening, maar ook verschillende regelingen wat betreft creditcards vergelijken. Daarnaast is het natuurlijk van belang dat jij en je partner duidelijke afspraken maken over hoeveel jullie inleggen.
Tip: wil je meer informatie over het vergelijken van creditcards, kijk dan eens op de website van ICScards (ICScards.nl).
Verzekeringen bijwerken
Naast het bedenken welke bank jullie gaan kiezen voor de gezamenlijke rekening, is het ook slim om je verzekeringen bij te werken wanneer je gaat samenwonen. Hierbij kan je denken aan het updaten van je autoverzekering als jouw partner ook van de auto gebruik gaat maken of het toevoegen van elkaars naam aan de inboedelverzekering. Deze stappen zorgen ervoor dat jullie beiden goed gedekt zijn in geval van een onverwachte gebeurtenis. Een extra zekerheidje dus; zeker niet onbelangrijk!
Belastingen
Wanneer je gaat samenwonen, is het verstandig om rekening te houden met het feit dat de belastingaangifte zou kunnen veranderen. Dit is natuurlijk vooral van belang als jullie fiscale partners geworden zijn; bijvoorbeeld door het aangaan van een samenlevingscontract.
Adreswijzigingen
Last but not least (maar gelukkig wel een gemakkelijke stap) is het veranderen van je adres bij de verschillende bedrijven, instanties en maatschappijen waar jullie ingeschreven staan. Hierbij kan je denken aan de gemeente, banken, werkgevers en verzekeringsmaatschappijen. Natuurlijk is het ook handig om stil te staan bij bijvoorbeeld het veranderen van je adres bij lidmaatschappen, zoals het ontvangen van tijdschriften.