Als je van puzzelen houdt, dan ben je vast de volgende vraag weleens tegengekomen. Welk modehuis werd in 1913 in Milaan opgericht? In 1913 werd de eerste Prada-winkel geopend in Milaan, Italië. De winkel werd geopend door de broers Mario en Martino Prada, ze noemden het Fratelli Prada. Dat werd uiteindelijk ‘Prada Brothers’ en ze verkochten lederwaren zoals tassen en reisaccessoires.
In 1919 kreeg het merk de eer om de officiële leverancier van het Italiaanse koningshuis te worden. Hierdoor kon Prada het wapenschild van het Huis van Savoye en het geknoopte touwontwerp weergeven als onderdeel van het logo. Zo werden ze de maatstaf voor Italiaanse aristocratische merken.
Het koninklijke symbool maakt nog steeds deel uit van het logo van het bedrijf. Prada heeft een royale uitstraling en mikt nog steeds op een hoge kwaliteit van producten.
Internationaal bekend merk
In 1950 had Prada zich uitgebreid buiten Italië en was hard op weg een internationaal bekend merk te worden. Vanwege de sociale ideologieën van die tijd geloofde Mario Prada dat vrouwen nergens anders konden werken dan thuis. Zijn enige zoon had echter geen interesse om het bedrijf over te nemen. Daarom nam een vrouw de leiding van het bedrijf over. Namelijk zijn dochter Luisa. Zij leidde het merk bijna 20 jaar.
Tegen de tijd dat Luisa’s dochter, Miuccia Prada, het hoofd van het bedrijf werd, was het succes geslonken. Er was er nog maar één winkel open. Miuccia besteedde geen tijd om het vervagende merk nieuw leven in te blazen. Zij schakelde Patrizio Bertelli, een jonge eigenaar van een lederwarenbedrijf, in. Om een zowel professionele als persoonlijke samenwerking te laten groeien, wat tot uiting kwam in de nieuwe creaties die ontstonden. De complementaire werkstijl van Patrizio en Miuccia stelde hen in staat haar verfijnde creativiteit te combineren met zijn ondernemerschap.
Hierdoor kwam Prada terugkwam van de afgrond en werd weer populair. Sinds die tijd werd ook de vraag “Welk modehuis werd in 1913 in Milaan opgericht” opgenomen in de puzzelvragen.
Driehoekige logo
Miuccia’s eerste creatie kwam in de nylon rugzak, gemaakt van een speciaal nylon dat was gepionierd door Mario Prada. In 1985 werd de collectie uitgebreid. De nieuwe tassen waren allemaal voorzien van het driehoekige logo dat het merk is gaan definiëren.
Catwalk
De lancering van dameskleding vond plaats in 1988. Prada kreeg een catwalkshow voor de nieuwe confectielijn tijdens de Milan Fashion Week. Wat sindsdien elk jaar een constante is gebleven. Zo werd het modehuis een wereldwijd succes.
De vroege jaren 90 waren druk voor het merk toen de nieuwe Miu Miu-lijn werd gelanceerd. Deze selectie was gericht op een jongere klant, wat tot uiting kwam in de lagere kosten. Kort daarna waagde Prada zich aan het toevoegen van een herenkledingcollectie. Dit zou vervolgens deel zou uitmaken van de catwalkshow in Milaan in 1993.
Kunst en mode
Terwijl Miuccia nog steeds de creatieve controle had, koos ze ervoor om kunst en mode te combineren in hun marketing. Het bedrijf richtte een non-profitorganisatie op die opkomende ontwerpers en kunstenaars in staat stelde hun werk te presenteren met Prada.
De beruchte Nylon Collection werd in 1994 tot leven gebracht. De felbegeerde stof die ze had gebruikt voor de rugzak zou worden gebruikt in de dameskledinglijn. Deze uitbreiding met de stof was een slimme zakelijke zet van Miuccua. Omdat ze hierdoor kosten kon besparen en toch de kwaliteit kon bieden waar Prada nu bekend om stond.
Concurrentie
In het begin van de jaren 2000 maakte Prada echter moeilijke financiële tijden door. Andere gevestigde merken waren niet van plan het er gemakkelijker op te maken. De competitieve modewereld is alleen maar blijven groeien met het internet. Hierdoor kunnen klanten merken veel gemakkelijker vergelijken.
Om het merk naar voren te brengen, breidde Prada in 2018 hun herenkledinglijn uit. Waardoor hun verkoop meteen weer toenam. Ze brachten oude favorieten opnieuw uit, waaronder enkele van de Nylon Collection. Dit werd door sommigen bekritiseerd vanwege de overtuiging dat dit een gebrek aan creativiteit en nadenken was. De ontwerpen namen echter in populariteit toe en het was een beslissing die het merk weer op de voorgrond bracht.
Tegenwoordig is het merk nog steeds de gevestigde krachtpatser die het ooit had willen zijn. Een gemeenschappelijke favoriet bij mode-influencers over de hele wereld. Dit heeft Prada naar een nieuw, jonger, modern publiek hebben gebracht. Prada’s vermogen om te veranderen en zich aan te passen heeft ertoe geleid dat het bedrijf nog altijd floreert.
Lees verder: