We willen allemaal hoger komen in Google of in andere zoekmachines. Maar soms lijkt het wel een hele ingewikkelde kluis die maar niet te kraken valt. Of toch wel? Een manier om hoger in Google te komen is door middel van SEO. Wat SEO precies is en hoe het werkt vertellen we jou in deze blog. Dus lees zeker even mee als je dit een interessant onderwerp lijkt!
SEO staat voor Search Engine Optimization en draait dus om het optimaliseren van jouw website om zo hoger in Google te komen. Doel is om eigenlijk op een organische manier – dus niet betaald – hoger in de zoekmachines te komen. Dit gebeurt vaak op basis van zoekwoorden. Termen of zinnen waarop potentiele klanten of afnemers zoeken en waar jij dus uit de zoekresultaten wilt verschijnen als de beste keuze of oplossing om zo jouw conversie te verhogen.
Klinkt dit jou allemaal wat intens in de oren? Je kan er ook voor kiezen om SEO uit te besteden aan een online marketing bureau.
Hoe werk SEO?
Zoekmachines werken op basis van algoritmes. Wat dat precies inhoudt wordt in deze video uitgelegd. Maar kort uitgelegd: als er op een website belangrijke zoekwoorden regelmatig voorbijkomen, wordt de kans dat jouw website bij een zoekmachine eruit rolt steeds groter. Maar tegenwoordig is Google steeds slimmer. En daardoor wordt de lat ook steeds hoger gelegd. Sterker nog: vroeger kon men een witte pagina met witte zoekwoorden publiceren om zo hoog in Google te komen en Google had het niet door. Die tijd hebben we al heel lang achter ons gelaten.
Wat is belangrijk voor SEO?
Naast zoekwoorden en algoritmes is er nog meer belangrijk voor SEO. Zo moet je consistent werken, dit houdt in dat je regelmatig nieuwe artikelen moet plaatsen op je website of artikelen moet verbeteren of aanvullen. Dit is belangrijk omdat Google van nieuwe informatie houdt. Maar ook werken aan autoriteit, unieke content produceren en betrouwbaarheid is belangrijk. Bijvoorbeeld dat jij jouw bezoekers beschermd door gebruik te maken van een slotje in de url. Zo zijn de gegevens van bezoekers beschermd.
Wat is het verschil tussen SEO en SEA?
Toch vragen ook wel veel mensen zich af wat het verschil is tussen SEO en SEA. En wij begrijpen dat als jij in de wereld van SEO en SEA duikt je je afvraagt wat deze twee met elkaar te maken hebben. Hierover kunnen we kort zijn. Want SEO is organisch, zoals we net al zeiden. Je hoeft hier geen geld in te steken, wellicht schakel je een online marketingbureau in om je te helpen. Maar je betaalt geen geld aan Google om hoger te komen. SEA betekent Search Engine Advertising. Dit is dus adverteren bij zoekmachines. En zoals je je kunt voorstellen moet je hier wel voor betalen. Stop je met betalen? Dan zak je ook weer terug naar je organische plek binnen een zoekmachine. SEO lijkt dus misschien meer werk en dat is het zeker ook, maar het is ook een meer duurzame manier van werken aan je onderneming.