Amazon is niet alleen een webshop voor consumenten. Ook kunnen jonge ondernemers hun zelfontwikkelde producten verkopen of auteurs van boeken hun boeken verkopen zonder uitgeverij. Er zit dus geen tussenpersoon zoals een winkel bij het verkoopproces. Als producent bereik je direct de consument.
Stel: je hebt een nieuwe uitvinding voor in de keuken waardoor je niet meer gaat tranen als je een ui snijdt. Je wilt natuurlijk dat dit bij het grote publiek terecht komt. Wanneer je een account op Amazon hebt aangemaakt, kun je jouw keuken-uitvinding plaatsen op Amazon. Amazon is in staat om jouw producten ook te verzenden en bij de consument te brengen.
Adverteren
Om alle klanten te bereiken kun je adverteren op Amazon. Dit vergroot uiteraard je naamsbekendheid. Amazon biedt je als producent verschillende soorten advertenties aan:
- Sponsored ads
Hiermee komt je product bovenaan bij de zoekresultaten te staan mits de consument de juiste zoektermen gebruikt. Denk hier dan ook goed over na onder welke termen de consument je product kunt vinden. Bijvoorbeeld ‘ui snijden zonder huilen’ of ‘anti-tranen’. - Display ads
Display ads zijn niet zoekterm gevoelig. Ze komen voor de consument ‘zomaar’ in het scherm. De advertentie verschijnt op pagina’s van soortgelijke producten. Dit kan een keukenmes of een blender zijn. Iemand die ervan houdt om in de keuken te staan. Hierdoor bereik je snel je doelgroep want de consument zoekt een soortgelijk product. Hierdoor is deze consument al snel je toekomstige klant. - Video ads
Met een goede video kan je de consument goed bereiken tijdens hun customer journey. Je staat tot de mogelijkheid om alle voordelen van je product uit te leggen en verhalen te vertellen over je product. Leg uit hoe het kan dat jouw product ervoor zorgt dat je niet meer huilt bij het uien snijden. Zo kan je misschien een emotionele connectie leggen met de consument.
Succesvol op Amazon
Je kan wel heel veel investeren in advertenties op Amazon, maar daar kom je ook niet altijd ver mee. Het gaat er ook om hoe!
- Zorg voor goede product content. Wanneer iemand op jouw advertentie klikt, is je artikel nog niet verkocht. Sleep de consument nog binnen met de laatste tekst over jouw product.
- Verzamel kwalitatieve reviews over jouw product. Niet alleen op Amazon, maar ook op andere kanalen. Het aantal reviews van goede kwaliteit is namelijk erg belangrijk voor de ranking van jouw advertenties. Mensen zijn heel benieuwd wat anderen vinden. Dit kan doorslaggevend zijn voor de verkoop.
- Test verschillende advertentietypes en ontdek wat voor soort advertentie het best bij jouw product past. Zo krijg je kennis over wat werkt en wat niet.
Het fijne aan Amazon is dat je allerlei statistieken bij kan houden. Hierdoor verbeter jij je campagne, kopen meer mensen je product en zijn er minder mensen die huilen tijdens het snijden van uien.