Is jouw telefoon onlangs kapot gegaan of ben je simpelweg toe aan een nieuwe telefoon? Of verloopt je abonnement, maar is jouw telefoon nog in goede staat? Je hebt je dan waarschijnlijk al verdiept in een (nieuw) mobiel abonnement met of zonder telefoon. Maar wat zijn de belangrijkste tips om in je achterhoofd te houden als je een mobiel abonnement wilt afsluiten? Je zult bijvoorbeeld vast geïnteresseerd zijn in een goedkoop mobiel abonnement. Het kan alleen soms lastig zijn om erachter te komen welk abonnement het voordeligst is. Om het jou gemakkelijker te maken, hebben wij alles wat je wilt weten over een mobiel abonnement op een rijtje gezet.
Nummerbehoud
Misschien wel een van de meest voorkomende vragen is of je jouw eigen telefoonnummer kunt behouden. Hierop kunnen we al je zorgen snel weghalen door een duidelijke ‘ja’. Het is geen probleem om je telefoonnummer te behouden en bij veel providers is dit zelfs gratis. Je kunt je nummerbehoud na het afsluiten van je mobiel abonnement gelijk aanvragen.
Goedkoop
Door de hoge inflatie van dit jaar helpen alle kleine beetjes. Het is dus logisch dat je het liefst een zo goedkoop mogelijk mobiel af wilt sluiten. Er zijn veel externe websites die abonnementsprijzen met elkaar vergelijken. Toch blijft het belangrijk dat je je verdiept in het totale kostenplaatje van een abonnement. Sommige providers bieden bijvoorbeeld hele goedkope abonnementen aan, maar dit sluit niet uit dat je aan het eind van de maand voor onverwachte kosten komt te staan. Het is daarom belangrijk om je ook te verdiepen in het buitenbundeltarief van een abonnement. Als je bijvoorbeeld over het limiet heen gaat van het aantal belminuten of internetdata kun je opeens onverwachts meer moeten betalen. Dit wil je natuurlijk voorkomen. Je kunt ook kiezen voor een provider die automatisch het abonnement pauzeert als je buiten je bundel belt, internet of sms’t. Ideaal dus als je onverwachte kosten wilt voorkomen!
Behoeftes
Het allerbelangrijkst is dat het abonnement waarvoor je kiest, aansluit op jouw persoonlijke behoeftes. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een mobiel abonnement met of zonder telefoon. Als je een abonnement met telefoon afsluit, kun je bovendien kiezen om de telefoon direct af te betalen. Als je kiest om je telefoon direct af te betalen, worden je maandelijkse lasten ook lager. Dit is een keuze die afhankelijk is van jouw persoonlijke financiële situatie. Daarnaast wordt de maandelijkse abonnementskosten ook bepaalt door jouw behoeftes. Heb jij behoefte aan relatief weinig MB’s en belminuten? Dan worden de maandelijkse abonnementskosten ook lager. Op deze manier hebben jouw behoeftes invloed op de kosten van jouw (nieuwe) mobiel abonnement.
BKR registratie
Zoals eerder genoemd is het afhankelijk van jouw persoonlijke financiële situatie of je het kan permitteren om je telefoon in één keer kan af te betalen. Wees er wel van bewust dat vanaf 1 mei 2017 een BKR registratie gemaakt wordt als je een krediet op je telefoon hebt zitten van €250 of meer. Zodra het krediet is afgelost wordt de BKR registratie ingetrokken. Houd hier dus rekening mee.