Je kan er niet omheen: social media maken een deel uit van ons leven, en het ziet er niet naar uit dat dit zal veranderen de komende jaren. Sterker nog, deze vorm van communicatie is wellicht een onomkeerbare en vaste waarde in onze maatschappij geworden.
Maar dat wil niet zeggen dat we de status quo van dit moment zullen blijven behouden, de kans is zeer groot dat het social-media-landschap er binnen 5 jaar radicaal anders zal uitzien dan nu.
Hoe ziet de toekomst van social media er uit? Uiteraard kunnen we hier geen concrete en absolute voorspellingen bij geven, want de hele industrie kan worden omgegooid door een innovatieve en baanbrekende nieuwe technologie.
In dit artikel kijken we eens naar huidige trends in de social-media-industrie en hoe die (waarschijnlijk) zullen evolueren.
1) Virtual Reality
Virtual Reality staat voor Virtuele Werkelijkheid, een vorm van technologie waarbij je via een bepaald gadget (meestal een VR-headset) in een gesimuleerde werkelijkheid wordt geplaatst, bijvoorbeeld in een videogamewereld of een gemeenschappelijk kantoor.
Dat maakt het voor bedrijven zeer interessant om hun thuiswerkende medewerkers toch nog bij elkaar te brengen voor vergaderingen en dergelijke. Het is in feite een meer realistische en vergevorderde vorm van groepsgesprekken via bijvoorbeeld Zoom, die het laatste jaar begrijpelijk nogal zijn toegenomen in populariteit.
Maar ook in een niet-professionele situatie zal VR ongetwijfeld meer en meer populair worden, denk aan lange-afstands-relaties, of gewoon praten met je vrienden of familieleden als die in een ander land wonen. In tijden van social distancing kan VR een uitermate goed alternatief bieden.
Facebook, het meest populaire sociale-media-platform, is hier reeds volop mee bezig. Het heeft een tijdje geleden Oculus VR opgekocht en is momenteel bezig met de ontwikkeling van Facebook Horizon, een virtuele wereld die gebruikers kunnen verkennen en waarin ze met elkaar in contact kunnen komen.
De rijzende populariteit van Virtual Reality was in feite onvermijdelijk, zelfs zonder het turbulente vorige jaar. De technologie wordt immers niet alleen steeds efficiënter en gebruiksvriendelijker, er zijn ook een heleboel andere sectoren die hier reeds gebruik van maken.
Bijvoorbeeld:
- Als je aan VR denkt, denk je natuurlijk meteen aan videogaming. Deze sector is lang de meest prominente gebruiker van Virtual Reality geweest, want het leent er zich perfect toe. Bij videogames worden gebruikers immers mentaal in een fictieve wereld gezet, en hoe realistischer die wereld kan worden getoond, hoe beter. En het kan niet echt veel realistischer dan via Virtual Reality. Of dat zal bijdragen aan de milieuvriendelijkheid van deze industrievalt nog af te wachten.
- Online casino’s: Deze zag je wellicht niet aankomen, maar het is een feit dat mensen die graag een gokje wagen via bijvoorbeeld een slotkast of bij een pokertafel dit liefst in een zo vermakelijk en authentiek mogelijke omgeving doen. Dat is momenteel één van de troefkaarten die fysieke casino’s hebben tegenover hun online collega’s, maar VR kan daar best verandering in brengen. Het is (nog niet) het geval dat de mate van het gebruik van Virtual Reality bepaalt wat het beste online casinois, maar het is goed mogelijk dat dit in de toekomst wel zo zal zijn.
- Vastgoed: Als je een huis of appartement wil huren of kopen, moet je dat natuurlijk gaan bezichtigen. Maar wat als je weinig tijd hebt, of als je er ver vandaan woont? Virtual Reality biedt mensen de mogelijkheid om een pand te bezichtigen vanuit het gemak van hun luie stoel.
- Leger/politietrainingen: Zowel het leger als politie worstelen vaak met het feit dat hun mensen soms in gevaarlijke situaties terecht komen, maar dat deze meestal moeilijk zijn om hen voor te trainen. Virtual Reality is uitermate geschikt om een gevaarlijke omgeving te simuleren en dergelijke trainingen zo realistisch mogelijk te maken.
2) Social commerce
Social commerce is een samenvoeging van “social media” + “e-commerce” en wil gewoon zeggen dat je zaken verkoopt via sociale media.
Dit is een zeer effectieve vorm van marketing, want als een persoon die je kent of volgt op een bepaald platform een product verkoopt, en je dat product kan aankopen met slechts een paar klikken, dan ben je veel meer geneigd om effectief die stap te zetten.
Bij Instagram kan je bijvoorbeeld reeds product tags en een zeer eenvoudige checkout toevoegen, zonder ooit van hun platform te moeten gaan. Hetzelfde bij Facebook, je kan eenvoudig een online winkeltje opzetten via hen.
Waarom is dit nu zo populair?
Meer dan de helft van sociale-media-gebruikers doet onderzoek naar bepaalde producten via sociale media, en natuurlijk is hun mening dan sterk afhankelijk van verwijzingen door andere mensen (kennissen of “bekende” personen) en social proof.
Social commerce verlaagt de drempel om iets online aan te kopen enorm, en omdat er geld mee te verdienen valt is het bijna gegarandeerd dat deze trend zeer sterk zal blijven toenemen.
3) Live streams
Streamen is in, dat is duidelijk. Voor gebruikers is het immers leuk om rechtstreeks en live met een bepaalde figuur of een bepaald bedrijf te kunnen communiceren. Dat verhoogt hun betrokkenheid en dergelijke interactie zorgt ook voor meer goede wil vanuit het publiek.
Veel bedrijven en ondernemers waren het voorbije jaar genoopt om meer en meer digitaal te interageren met hun klanten, net als vergaderingen via Zoom op te zetten. Artiesten schakelen bijvoorbeeld ook vaker over op live streams voor concerten.
Sociale media zetten volop in op streaming, en hoewel de situatie in 2021 wellicht terug meer “normaal” zal worden (als dat nog iets betekent), is streaming via social media een trend die je niet snel zal zien verdwijnen.
4) Inclusiviteit
Love it or hate it, maar social-media-gebruikers zijn vaak zeer begaan met “inclusiviteit” en “diversiteit”, of alleszins de illusie daarvan.
Merken moeten hier rekening mee houden, en dat betekent dat ze zich actief (en passief) moeten inzetten voor vermeende sociale probleempunten – zaken waar hun publiek erg mee bezig is.
Bedrijven zullen zich, meestal via social media, moeten uitlaten over bijvoorbeeld racisme, man/vrouw-quota, enzovoort.
Een voorbeeld hiervan is Microsoft die een Nonprofit Tech Acceleration for Black and Afrian American Communities programma heeft opgesteld – en hier uiteraard veel zelf-feliciterende social-media-posts over heeft gemaakt.
5) Stories
Tot slot kijken we even naar de huidige populariteit van Instagram Stories. Dit was een paar jaar geleden een leuke gimmick, maar nu is het wellicht één van de meest gebruikte features van dit sociale mediaplatform, met dagelijks maar liefst een half miljard gebruikers die hiermee interageren.
Stories doen het beter dan traditionele foto’s en video’s op het vlak van interactie met een publiek. Het is duidelijk dat gebruikers van sociale media dergelijke content wel kunnen smaken, dus bedrijven zullen hier ongetwijfeld meer en meer op beginnen inzetten.